Publiciteit

 

PostTraumatische Groei willen wij bekender maken dan PTSS. Waarom? Omdat je er zo veel sterker van kunt worden! Omdat zoveel mensen daardoor gaan groeien in moeilijke tijden en daarmee van iets akeligs iets waardevols kunnen maken. Hoe meer mensen dat weten, hoe beter het gaat. Daarom vertellen we graag over ons werk. In media en in eigen publicaties. Dit is een selectie.

 

Pers 

Als veranderingen positief zijn, is erin meegaan meestal gemakkelijk en zelfs fijn, stellen Anja Jongkind en Greet Vonk.
Maar wat als een verandering minder fraai uitpakt?

The Optimist, najaar 2023

 

Vrijheid is een breed begrip. Daar kun je op veel verschillende manieren van alles over schrijven. Auteurs en coaches Anja Jongkind en Greet Vonk hebben ervoor gekozen om dieper in te gaan op hoe we ons laten beperken en zelf beperken door allerlei (h)erkende en ontkende angsten. En op hoe je daarmee om kunt gaan om je echt vrij te voelen en te leven in vrije wil.

INZICHT, najaar 2023

 

Wie midden in de ellende zit, wil daar zo snel mogelijk uitkomen. Narigheid is een geschenk dat we liever aan ons voorbij laten gaan. Anja Jongkind en Greet Vonk kijken daar anders tegen aan. In ‘Cadeautje verpakt in prikkeldraad’ leggen ze uit dat het doorleven van ellende je ook sterker kan maken.
Daartoe moet je wel eerst het ‘prikkeldraad’ zeer zorgvuldig en voorzichtig verwijderen.

Managementboek.nl, oktober 2023

 

    Er wordt heel vaak naar mensen die ellende meemaken of de kluts kwijt zijn gekeken alsof er iets echt mis met ze is. Met andere woorden: in plaats van dat de constatering is dat iemands leven door moeilijke omstandigheden of gebeurtenissen eigenlijk vérstoord is, krijgt hij of zij helaas vaak een label alsof hij of zij ‘géstoord’ is. En dat klopt niet: ellende vérstoort je leven.

    Stichting Pill, september 2023

     

    We zijn geïnterviewd door het ANP in verband met nieuwe onderzoekscijfers van TNO/CBS betreffende burn-out bij jonge werkenden.

    ANP, september 2023

    Groeien door ellende kán, maar het is niet vanzelfsprekend en bovendien niet altijd zichtbaar.

    Psychologie Magazine, maart 2023

     

    Positiviteit. Het klinkt bijna als een opdracht bij tegenslag: kom er sterker uit! “We denken te snel: hoe kunnen we dit oplossen?”

    NRC, november 2022

    PostTraumatische Groei en veerkracht worden vaak als soortgelijke begrippen beschouwd. Hoewel ze gevoelsmatig dicht bij elkaar liggen, zijn het in de psychologie twee volledig verschillende begrippen. In dit artikel gaan we dieper in op PostTraumatische Groei (afgekort tot PTG) en de verschillen tussen PTG en veerkracht. We lichten toe wat PTG is, leggen het verschil met veerkracht uit, gaan in op hoe je PTG kunt realiseren én wat NLP daarin kan betekenen.

    INZICHT, najaar 2022

    Een burn-out hakt er flink in. Wie zo lang over zijn grenzen is gegaan dat de energie helemaal op is, kan er maanden over doen om te herstellen. Niet iets wat je nog een keer wil meemaken. Je kunt echter ook iets leren van zo’n periode.

    Quest Psychologie, augustus 2022

    Ingrijpende gebeurtenissen kunnen je leven compleet op de kop zetten. Of het nu het meemaken van of zien gebeuren van een vreselijk ongeluk is, het verliezen van je geliefde of baan, het beroofd worden, etcetera. Het is heftig en ingrijpend. Daar bestaan veel negatieve beelden over. Maar ze kunnen je levensloop óók
    in positieve zin compleet transformeren. Als je midden in de ellende zit, heb je weinig aan teksten als ‘je komt er sterker uit’. Dat weet je met je hoofd soms ook wel, maar zo voelt het dan absoluut niet. Toch kun je sterker worden door ellende. Jaap ervoer het na zijn auto-ongeluk. Hij ging in PTG (PostTraumatische Groei)- Coaching. In LetselschadeNEWS deelt hij zijn ervaring en (op zijn verzoek zonder beeld) vertelt samen met Anja Jongkind en Greet Vonk van Et Emergo hierover.

     LetselschadeNews, juli 2021

     

    Een burn-out meemaken is zwaar, en de terugkeer op je werk niet altijd gemakkelijk. Je collega’s proberen je – goedbedoeld natuurlijk – te ontzien. Onterecht, zo blijkt uit onderzoek. Een burn-out kan je juist sterker maken.
    Die kracht komt voort uit posttraumatische groei. We spraken erover met Tinka van Vuuren, hoogleraar Vitaliteitsmanagement aan de Open Universiteit.

    Linda.nl, juni 2021

    Bewaking tegen burn-out is taak voor ITér én IT-manager. Of ITérs meer of minder ‘vatbaar’ zijn voor een burn-out is niet hard te zeggen. Maar de kans op een burn-out wordt wel verhoogd door factoren als de coronacrisis, thuiswerken, beriekbaar (moeten) zijn, communicatiegebrek en problemen zelf willen oplossen. Een bekend recept voor ITérs?

    AG Connect, juni/juli 2021

     

    Niet lullen, maar poetsen. Dat is de mentaliteit van de meeste ondernemers. En dat is in de meeste gevallen ook waarom je ondernemer bent. Je geniet van ‘de handen uit de mouwen steken’ en ‘ervoor gaan’. Dat is vaak ook een belangrijke reden voor succes. Maar soms is het handig om ook uit een ander vaatje te kunnen tappen. Of zelfs noodzakelijk. Daar gaat dit artikel over.

    Magazines Utrecht Business 1 2021

    In deze bizarre tijden heb je, hoe je het ook wendt of keert, als ondernemer te maken met emoties. En waarschijnlijk stevig ook. Als je mazzel hebt, draait jouw bedrijf juist veel beter door de crisis. Dan heb je er zelf mogelijk wat minder last van, maar dan zie je wel collega-ondernemers die het moeilijk tot zeer moeilijk hebben. Of je hebt medewerkers die in angst leven of in moeilijke omstandigheden verkeren. Of je bent boos op de overheid omdat je het zo oneens bent met bepaalde maatregelen. Of…

    Magazines Rivierenland Business 4 2020

    De economie krimpt, de werkloosheid stijgt en we werken allemaal massaal thuis. De uitbraak van de coronacrisis heeft een flinke impact op ons leven. Drie auteurs van de best gelezen managementboeken blikken terug op dit heftige jaar én geven hun tips voor 2021.

    AD, december 2020

    Je vraagt je misschien af wat die twee termen met elkaar te maken hebben. Nou, potentieel veel. Bijvoorbeeld als je om wat voor reden dan ook door de coronapandemie te maken krijgt met angst. Angst doordat je bang bent om zelf ziek te worden of dat het dierbaren uit jouw omgeving zal treffen. Omdat je bang bent dat je als ondernemer goede, gekwalificeerde mensen moet ontslaan of als zelfstandige veel minder opdrachten krijgt. Of als je in loondienst bent, je wordt ontslagen of dat je alles niet meer helemaal rond kunt krijgen. Of… nou ja, we horen van veel mensen dat er sprake is van angst en daarom schrijven we er hier iets over. Wat kun je daar nu mee? Hoe kun je er zo mee omgaan dat de angst je niet verlamt?

    Pioniers magazine, december 2020

    Helaas moet iedereen een keer afscheid nemen van een dierbare.. De manier waarop je afscheid neemt en hoe het verlies wordt verwerkt, is voor de achterblijvers van levensbelang. Drie experts geven hun visie op rouwen, in het algemeen en in het bijzonder in deze coronatijd. “Met woorden kun je ook een arm om iemand heen slaan.”

    RTL Nieuws, november 2020

     

    Het leven deelt soms rake klappen uit. Dreunen die er voor kunnen zorgen dat je tijdelijk tegen de vlakte gaat.
    Zoals Marijke, die jarenlang zo aan zichzelf voorbij ging dat ze uiteindelijk instortte. Of Yolanda, die na een traumatische bevalling afscheid moest nemen van haar kind. En Manar, die als klein meisje van zes moest vluchten uit Irak en de verschrikkelijkste dingen meemaakte. “Drie vrouwen met heel verschillende ervaringen en één overeenkomst: ze hebben hun ellende doorleefden zijn daardoor sterker dan ooit en een completere versie van zichzelf”,

    Vriendin, oktober 2020

     

    Van ellende kun je je heel rot voelen. Door nadruk op de krachten te leggen die ieder mens bezit, kun je er weer bovenop komen en er zelfs sterker door worden. 

    Klik Vakblad voor de verstandelijk gehandicapten zorg, oktober 2020

     

    Ontslag kan extra hard aankomen in coronatijd, maar zo’n ingrijpende gebeurtenis kan ook leiden tot verrassende beslissingen en persoonlijke groei. ‘Door wat ik heb meegemaakt, ben ik flexibeler geworden.’

    Het Financieel Dagblad, september 2020

     

    Ellende, verdriet of tegenspoed. Je kiest er nooit voor en voor je gevoel komt het altijd op een slecht moment. Toch zijn de gevolgen ervan soms minder negatief dan je denkt. In plaats van in de put te raken, kan het je ook sterker maken door middel van ‘posttraumatische groei’. Wat is dit precies – en nog belangrijker: hoe realiseer je het?

    EvaJinek.nl en RTLNieuws.nl, juli 2020

     

    Een ernstige diagnose, zoals kanker, is een gebeurtenis die diep ingrijpt. Door dit trauma te aanvaarden en doorvoelen, is het mogelijk om er uiteindelijk sterker van te worden.    

    Uitzicht – Natuurlijk tegen kanker, juni 2020  

     

    Op je werk niet meer voor vol worden aangezien en collega’s die je – hoe goed bedoeld ook – proberen te ontzien. Voor mensen die hersteld zijn van een burn-out is dit helaas vaak aan de orde van de dag. Maar nieuw onderzoek bevestigt dat je juist sterker uit een burn-out kunt komen.   

    Intermediair, mei 2020   

     

    ‘Pijn is pijn. Punt. Die moet je beslist niet onderschatten”
    Het is mogelijk door ellende in je leven te groeien, zeggen Anja Jongkind en Greet Vonk. ‘Ieder mens kan zelfvertrouwen ontwikkelen en een optimistische kijk op het leven.’ 

    Nederlands Dagblad, april 2020   

    Elk huisje heeft z’n kruisje. We maken bijna allemaal onze portie ellende mee. Ondanks dat lijken we het moeilijk te vinden te communiceren in tijden van ellende. Waarom is dat zo? Wat helpt? Wat helpt niet? Hoe kun je het beste communiceren met iemand die midden in de ellende zit? Hoe kun je echt iets betekenen voor iemand met ellende.

    Pioniers Magazine nr 19, maart 2020

     

    ‘Wat me niet doodt, maakt me sterker’, schreef Nietzsche ooit. Kun je dan ook sterker worden door een burn-out of trauma? Ja, zegt de wetenschap van posttraumatische groei, soms kan dat. “Er wordt te veel van uitgegaan dat je zwakker wordt van ellende” geven wij aan in dit genuanceerde artikel.   

    Trouw, januari 2020  

    Er is vaak veel aandacht voor herstel of het verminderen van klachten, maar niet voor groei. En dat is niet slim. Juist tijdens moeilijke momenten is er meer kans voor groei en om sterker uit de strijd tevoorschijn te komen. Dus niks kwetsbaarheid of op grenzen blijven letten!  

    The Optimist, oktober 2019

     

    “Hoezo altijd op je grenzen blijven letten? Je kunt sterker uit je ellende komen.” Dat vertellen we in dit interview.   

    RTL en RTLZ, 26 oktober 2019  

     

    Bewust en onbewust bestempelen we mensen die een burn-out hebben (gehad) als kwetsbaar. Het is een belemmerend en onterecht oordeel. Wetenschappelijk onderzoek toont aan dat een burn-out wel degelijk samen kan gaan met persoonlijke groei.  

    The Optimist Daily, september 2019   

     

    Krijg inzicht hoe een ellendige situatie kan leiden tot een positieve groei.   

    Interview waarin Prof. Dr. Judith Semeijn (Hoogleraar Duurzaam HRM en bijzonder hoogleraar Loopbaanmanagement) en Greet Vonk vertellen over hun onderzoek.   

    Open Universiteit september 2019  

    Effects of post-traumatic growth and personal resources on burnout recovery. Het wetenschappelijke onderzoek van Greet Vonk, dat is gepubliceerd in The International Journal of Workplace Health Management, september 2019.
    Het is ook beschikbaar in pdf. Je vindt hier de Nederlandstalige versie.

     

    Door PostTraumatische Groei kun je je ontwikkelen.

    Loopbaanvisie, augustus 2019

    Een serie artikelen waarin wij beschrijven hoe je als HR professional PostTraumatsiche Groei kunt inzetten.

    HRCommunity, zomer 2019

     

    NOBCO E-magazine, juni 2019

     

     

    Over ons boek

    Via managementboek.nl

    Op 16 maart, de dag dat heel Nederland ‘stil’ viel door de strenge maatregelen, kwam het boek dat gaat over ‘sterker door ellende’ uit. Het boek PostTraumatische Groei – Sterker door ellende biedt hoop, troost, handvatten en uiteindelijk een positief perspectief bij allerlei vormen van ellende. Een preview.

    PostTraumatische Groei gaat over ‘What doesn’t kill you, makes you stronger’
    Ingrijpende gebeurtenissen kunnen je leven stevig beïnvloeden. Of het nu het krijgen van een ziekte is, het meemaken van een burn-out of een depressie, het zien gebeuren van een ongeluk, het meemaken van een echtscheiding of faillissement, het verliezen van een baan of andere ellende. Het is veelal heftig en ingrijpend, maar moeilijke tijden of ellende kunnen je levensloop uiteindelijk ook in positieve zin compleet transformeren. En daar gaat ons boek dus over. In de wetenschap heet dat fenomeen ‘PostTraumatische Groei’, oftewel ‘What doesn’t kill you, makes you stronger’.

    Trauma is een subjectief begrip
    Voor veel mensen is het woord ‘trauma’ een ‘groot woord’. Groot menselijk leed wordt door bijna iedereen als trauma ervaren, maar er zijn allerlei ervaringen en gebeurtenissen die als traumatisch ervaren kunnen worden. Het ervaren van trauma is een subjectief gegeven in het vakgebied van PostTraumatische Groei. De vraag is of datgene wat er gebeurt jouw leven stevig beïnvloedt. Dat is niet bij iedereen hetzelfde.

    Ellende blijft ellende, maar PTG biedt uiteindelijk ook een positief perspectief
    Ellende blijft ellende. Voor niemand is het meemaken van ellende fijn. Geen enkel mens uitgesloten. Ook niet als het uiteindelijk tot iets goeds leidt.

    Echter, als mensen ellende hebben is er vaak veel aandacht voor het verminderen van klachten, maar niet voor groei. En dat is niet slim. Juist tijdens moeilijke momenten in iemands leven zijn de ontwikkelingsmogelijkheden namelijk bijzonder groot. Door PostTraumatische Groei (PTG) te realiseren. PTG realiseren is vaak vooral een worstelproces. Mensen willen zich na ellende meteen weer goed voelen en dat is helaas een illusie. Ons boek gaat over hoe je om kunt gaan met de ellende van jouzelf of die van een ander en wat ellende bijdraagt aan het uiteindelijk realiseren van PTG. Het hebben van het positieve, hoopvolle gedachtegoed van PTG als perspectief maakt het proces een beetje makkelijker, waardoor het sneller kan gaan.

    Wat levert PTG op?
    PTG levert vooral een versie van jezelf op waarmee je blijer bent. Dat komt doordat je tijdens het worstelproces uitgebreid en goed kennis maakt met jezelf en jouw mogelijkheden. Je kunt zo’n PTG-verandering herkennen als mensen erover praten alsof hun leven in ‘stukjes’ is gedeeld, zoals: ‘Sinds mijn ongeluk ben ik een ander mens, ik geniet veel meer van het leven’; ‘Na mijn herstel van kanker weet ik wat echt belangrijk is in het leven’; ‘Mijn wereld stortte in toen ik mijn baan verloor, maar achteraf is dat het beste wat me is overkomen’; ‘Door mijn burn-out sta ik veel blijer en bewuster in het leven en maak ik keuzes die écht bij mij passen’; ‘Door al die dramatische gebeurtenissen realiseer ik mij wat echt belangrijk is in ons leven’.

    Het belang van kennis over PTG
    Eén van de redenen om ons boek te schrijven is dat het hebben van kennis over PTG of überhaupt op de hoogte zijn van het bestaan ervan al van belang is voor het realiseren van PTG. Het fenomeen PTG is echter nog heel onbekend. Dat is bijzonder jammer want het kan veel mensen die stagneren door psychisch/emotioneel gerelateerde klachten echt uit het moeras trekken.

    We hebben ons boek daarom geschreven voor mensen die zelf in de ellende zitten én voor mensen die in hun privé-of werkomgeving mensen met ellende ‘supporten’ of begeleiden.